10 Veelvoorkomende SEO fouten

  • 1
  • 13 januari 2015

10 veelvoorkomende SEO foutenJe website hoog laten scoren in Google is afhankelijk van een hoop factoren. We hebben een overzichtje gemaakt met dingen die we redelijk vaak tegenkomen die niet helemaal goed gaan en over het algemeen redelijk gemakkelijk te verbeteren zijn.

1. Geen sitemap

Een sitemap is een XML-bestand dat de inhoud van je website naar zoekmachines stuurt. Hierin staat wanneer welke pagina geupdate is en hoe belangrijk een bepaalde pagina is binnen je website. Een sitemap zal er niet voor zorgen dat je direct op 1 staat in Google, maar absoluut een quick win en gemakkelijk te implementeren.

2. Slechte metadata

Het is voor Google nog altijd van groot belang dat iedere pagina een Titel-tag en Meta description bevat. Deze gegevens zijn ook de eerste die getoond worden na een zoekopdracht. Van belang is dat deze meta-data uniek, kort en geoptimaliseerd met de belangrijkste keywords zijn. Met goede meta-data is de kans groter dat een gebruiker doorklikt naar je website.

3. Geen heading-tags

Heading tags (H1, H2, H3 etc.) maken voor zowel bezoekers als voor zoekmachines de content begrijpbaar. Zoekmachines gebruiken deze tags om prioriteit aan content te geven.

4. Dubbele / niet unieke content

Duplicate content of dubbele content is een veelvoorkomend SEO-probleem. Een pagina kan onder meerdere URL’s zichtbaar zijn of er bestaan meerdere pagina’s met de zelfde inhoud. In dat geval is het gebruik van een canonical-tag aan te raden, zodat de SEO-waarde via een pagina verzameld wordt.

5. Geen alt-attributen

Omdat zoekmachines geen afbeeldingen kunnen lezen is het belangrijk om een alt-attribuut aan de afbeelding toe te voegen. Zoekmachines kunnen zien wat er op de afbeelding getoond wordt en je kunt op deze manier dus relevante informatie of keywords toe voegen aan je pagina inhoud.

6. Lange laadtijden

Google heeft enige tijd geleden aangekondigd laadtijden in het algoritme mee te nemen. Hierdoor hebben langzaam ladende websites een probleem. Met behulp van Google PageSpeed Insights of Pindom Website Speed Test kan de snelheid van uw website getest worden.

7. Canonical domeincheck

Regelmatig komen wij gevallen tegen dat de homepage van een website op meerdere manieren te bereiken is, bijvoorbeeld met of zonder het gebruik van “www.”, of http://mijnwebsite.nl en http://mijnwebsite.nl/index.php. Dit kan een groot probleem zijn omdat de SEO-waarde verdeeld moet worden. Net als bij punt 4 kan dit voorkomen worden met canonical-tags of door het gebruik van 301-redirects.

8. Keyword-misbruik

Bij keywords is het van belang dat deze ook in de body-tekst van je website terugkomen, echter mag je deze ook weer niet te veel gebruiken want Google ziet dit dan als een spam-risico. Wanneer je geen of te weinig keywords in je tekst gebruikt kan het zijn dat deze niet goed opgepikt worden.

9. Links van onbetrouwbare websites

Je website zal hoger scoren in Google wanneer er meer links zijn die naar jouw website verwijzen, echter is de kwaliteit van deze links van een groter belang dan de kwantiteit. Een link van een grote populaire website (met een hoge pagerank) zal veel meer invloed uitoefenen dan honderden links van kleine onbekende sites.

10. Generieke anchor-tekstlinks

Zoekmachines meten met behulp van anchor-tekstlinks of content relevant is en of er wel naar de juiste pagina’s wordt doorverwezen. Een goede anchor-tekst bevat relevante keywords (en dus niet zo: “Klik hier”) en is niet te lang.