Bij het schrijven voor het web moet je met een aantal zaken rekening houden, die niet gelden voor het schrijven op papier. Lezen van het scherm is lastiger dan van papier en bezoekers op internet zijn vaak gehaast en geneigd om snel door te klikken naar andere sites. Maak aantrekkelijke en scanbare webteksten, zodat bezoekers in een oogopslag kunnen zien of de inhoud van jouw website de moeite waard is.
Bij het schrijven van webteksten is het van belang om rekening te houden met zoekmachines, maar richt je met name op je bezoekers! Zoekmachines indexeren je webpagina’s en hechten waarde aan de titels, subtitels en teksten op je website.
Enkele tips
Belangrijkste boodschap eerst
Begin met de belangrijkste of meest actuele informatie en maak duidelijk wat de bezoeker op deze pagina kan verwachten, geen lange inleidingen, achtergrondinformatie of geschiedenis. Zet de belangrijkste inhoud dus bovenaan de pagina.
Scanbare inhoud
Bezoekers beslissen in een zeer korte tijd of de inhoud wel / niet geschikt voor hen is. Indien tijdens het scannen van een webpagina niet gevonden wordt waar men naar op zoek is, is hij snel weer weg. Maak daarom dus gebruik van korte paragraven, met goede en inhoudelijke tussenkopjes (zorg ervoor dat de tussenkoppen de kern van de alinea samenvatten). Gebruik in sommige gevallen gemarkeerde trefwoorden, tabellen, opsommings- of genummerde lijstjes.
Beknopte teksten
Hou het kort, schrap zo veel mogelijk overbodige zinnen en woorden. Maak het helder en concreet, geef voorbeelden. Dit geld zowel voor teksten als voor titels en subkopjes. Spreek waar mogelijk de bezoeker rechtstreeks aan en vermijd moelijk taalgebruik of jargon. Gebruik links naar externe documenten (bijv. PDF) en probeer geen complete boekwerken op een pagina te plaatsen. Schrijf niet in lijdende vorm, maar formuleer actief. Dit geldt ook voor titels.
Voorbeeld
Fout: Je kunt je hier aanmelden voor onze nieuwsbrief.
Goed: Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Betekenisvolle links
Een goede link vertelt de bezoeker wat hij erachter vindt. Iedereen weet tegenwoordig wel dat er op een link geklikt kan worden, dus dat hoef je hem echt niet meer met “klik hier”-links te vertellen. Als bezoekers de teksten van je website heel snel scannen, is voor hem meteen duidelijk waar een link naar toe verwijst.
Voorbeeld
Fout: Voor meer informatie over jdproductions, klik hier.
Goed: Meer informatie over jdproductions.